showroom-555111_960_720

När en kund kliver in i en butik är det första intrycket oerhört viktigt. Är det stökigt, fullt med varor huller om buller, eller kanske en hög ljudvolym så att man inte kan urskilja vem som är personal? Då kan det vara den enda gången kunden satte sin fot just i den affären.

För att istället bygga upp en välkomnande, positiv atmosfär som inger förtroende och gör att kunden vill återvända, krävs lite tanke och planering. Att planera den butiksinredning som ska möta kunden är oerhört viktigt. Företaget har en lång erfarenhet av just detta och erbjuder sina tjänster både till nystartade butiker som ska nyöppna men även till redan etablerade butiker som vill uppgradera sin inredning eller få en nystart.

Viktiga saker som påverkar kunden är färger, placering av möbler, hur mycket eller lite varor det finns i butiken samt ljuset och ljudet. Även personalen ska trivas i butiken och ägarens smak och stil kanske ska prägla inredningen. Att få ihop alla de här punkterna är inte alltid enkelt på egen hand. Då kan vår erfarenhet och förslag vara till hjälp.

Ett första steg att fundera över är om butiken ska ha ett visst tema. Ett café vill inte ha samma inredning som en klädbutik. Vissa utgår ifrån en eller flera färger medan andra har en idé om en viss atmosfär som ska skapas. Detta kan till exempel vara ett maritimt tema för att ge en västkustkänsla. Utöver detta måste man vara medveten om att butiksinredningen utsätts för ett ganska hårt slitage, så det är en god idé att satsa på till exempel hyllor av en god kvalitet.

Bra tips som kan passa oavsett vilken typ av inredning det än gäller, är att ha luftigt och gott om plats vid entrén. Kunden ska enkelt kunna skaffa sig en överblick över varorna och var i butiken olika avdelningar finns. Är varorna staplade för tätt och det är dåligt skyltat, infinner sig inte det där första goda intrycket. För att behålla kunden är detta mycket viktigt. Ta hjälp av oss för att inte irra vilse i inredningsdjungeln.

Butiksinredning